wat moet je kunnen spelen voor het conservatorium?

ik speel blokfluit, ik zit nu ong 6 jaar op les.. maar moet je voor conservatorium ook nog een andere instrument kunnen spelen of is dit alleen genoeg?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Muziek
3.3K
Amadea
10 jaar geleden
Je moet het D-diploma hebben, en ook de beginselen van pianospelen onder de knie hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Onzin, als je perfect speelt maar nooit diploma's(buiten havo/mbo uiteraard) heb gehaald wordt je daar echt niet op afgewezen! Hangt er ook beetje vanaf wat voor richting je wil, klassiek, docent muziek, muziektherapie etc... Laatste twee is het zeker handig om meerdere dingen te kunnen. Voor klassiek niet zozeer, al is piano natuurlijk altijd een voordeel

Antwoorden (2)

Naar welk conservatorium jij dan wilt vermeld je niet, dus ik heb maar een willekeurige opgezocht. Het Koninklijk Conservatorium Den Haag heeft als toelatingsexamen voor Bachelor blokfluit:

Het praktijkexamen
Een kandidaat bereidt een programma van ongeveer 20 minuten voor, waaruit bij het toelatingsexamen wordt gekozen. De stukken moeten uit verschillende stijlperiodes worden gekozen en gelegenheid bieden om het technische niveau en de muzikaliteit van de kandidaat te beoordelen. Ook wordt gelet op stilistisch inzicht en affiniteit met de gespeelde muziek. Een voorbeeld dat als referentie kan worden gebruikt zijn de volgende werken, maar andere werken met een vergelijkbare moeilijkheidsgraad zijn ook mogelijk:
- Twee delen uit een sonate van G.Ph. Telemann, G.F. Händel, J.S.Bach
- Delen uit een Franse suite uit de 18e eeuw of een Italiaanse sonate uit de 17e eeuw.
- Een werk voor blokfluit uit de tweede helft 20ste eeuw.

Theoriedeel toelatingsexamen
Het theoretisch gedeelte omvat een schriftelijke gehoortest, een schriftelijke test algemene muziekleer en een individuele, praktische test solfège.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
euh, ik wil graag de zorg in, maar ik wil ook wel tegelijke tijd iets met muziek doen ..
Amadea
10 jaar geleden
Dan zou je op zoek kunnen gaan naar een ensemble of orkest om je bij aan te sluiten.
Behalve dat je minimaal twee instrumenten moet bespelen, is de vooropleiding ook van belang. Conservatorium is een bachelor opleiding, waarvoor minimaal HAVO als toelatingsnorm vereist is.
http://www.ahk.nl/conservatorium/toelating/veelgestelde-vragen/toelating/